Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu

Córdoba

Blijf op de hoogte en volg Ismay

02 November 2012 | Argentinië, Córdoba


De afgelopen twee weken heb ik niet hier in Rio Grande, maar in het warme noorden doorgebracht; in Córdoba om precies te zijn. Met meer dan 1,3 miljoen inwoners is het na Buenos Aires de grootste stad van Argentinië. Ik ben daar met mijn gastmoeder, een vriendin van haar (wiens dochter ook in Córdoba studeert) en de ouders en zusje van de beste vriend van Damian (die daar ook aankomend jaar gaat studeren) heen gevlogen. Vanuit Rio Grande gaat er geloof ik geen rechtstreekse vlucht (of heel zelden) dus we moesten eerst drie uur vliegen naar Buenos Aires, daar vervolgens een aantal uurtjes wachten en toen nog een ruim uurtje naar Córdoba. Daar aangekomen zijn Chela en ik met de taxi naar het appartement van mijn gastzus Daiana gegaan en daar heb ik toen kennisgemaakt met mijn gastzus. Superleuk en heel aardig! Vervolgens ben ik met m’n gastmoeder naar het centrum gelopen en hebben we daar wat rondgelopen en daarna wat gegeten met de anderen.

Mijn gastmoeder had een aantal dingen te regelen, waarbij we de hele stad doorgingen en ik die dus goed kon bekijken; prima dus! Verder ben ik ook een aantal keer naar de bioscoop geweest, waar ze gelukkig niet de films nagesychroniseerd hadden (zoals wel altijd op tv), maar gewoon in het engels met spaanse ondertitels, dus kon ik gelukkig prima volgen… Verder ben ik ook nog een dagje naar Carlos Paz geweest. In de zomer schijnt dat een enorm populair vakantieoord te zijn, maar daar kon je nu niet zoveel van merken… alleen door de gigantische vakantiehuizen aan het water kon je dat zien, maar er was nu bijna helemaal niemand.

Vervolgens ben ik ook nog naar een ander dorpje ‘in de (argentijnse) buurt’ geweest… 80km verderop.. dus we gingen eerst 2 uur met de colectivo voor we aankwamen in Villa General Belgrano, een heel klein dorpje helemaal in de duitse stijl, inclusief OKTOBERFEST, waar ze allemaal ambachtelijke dingetjes verkopen… Zag er heel leuk uit en het weer was ook nog eens heerlijk (30 graden, wel even wat anders dan de winterse kou in vuurland) dus was zeker een leuk dagje… Afgezien van de typisch duitse muziek die tijdens onze lunch op de achtergrond gedraaid werd, maar als er dan bekende liedjes langskomen (‘ich bin der Anton aus tirol’ en zelfs ons hollands trots ‘Mc Donalds, Mc Donalds, Kentucky Fried Chicken en de Pizzahut’) is dat toch ook wel weer grappig.

Voor de rest hebben we veel geshopt (want ja, korte broeken had ik dus niet echt in grote aantallen meegenomen…) en ook nog een aantal appartementen bekeken die mijn gastouders misschien willen kopen. Heb ook nog pannekoeken gebakken voor mijn gastzus en die vielen geloof ik wel in de smaak gelukkig :) daarnaast heeft mijn gastmoeder me ook uitgelegd hoe ik het deeg voor de empanadas (en de vulling uiteraard) moet maken, omdat ik niet weet of ze die in Nederland kant-en-klaar verkopen, zoals hier wel het geval is… hoop dat ik t over een klein jaartje nog weet, maar goed..

Uiteindelijk was het afgelopen maandag weer tijd om terug te gaan naar Rio Grande. Dus de wekker ging om 4 uur, snel met de taxi naar het vliegveld om uiteindelijk om half 7 weg te vliegen naar Buenos Aires… Daar hebben we toen wat gedronken en daarna zijn we naar de gate gegaan. We zouden nog zo’n driekwartier moeten wachten tot we konden boarden, maar door het slechte weer (in Buenos Aires ja…) moesten we uiteindelijk zo’n 3 uur wachten en zijn we dus uiteindelijk met enorme vertraging aangekomen in Rio Grande. Daar hadden we nog mazzel mee, want eerst stond er op het bord dat de vlucht helemaal gecanceld zou worden, dus gelukkig maar dat we uiteindelijk nog wel vlogen…

Verder had ik een maand geleden via een gesprek met Patricia (de vertegenwoordigster van YFU in mijn stad) te horen gekregen dat ik na de vakantie (die van december tm februari is) een nieuw gastgezin nodig zou hebben. Mijn gastgezin had namelijk aangegeven dat ze maar voor 6 maanden een student in huis wilden hebben, omdat mijn gastbroer na de vakantie in Córdoba gaat studeren en mijn gastouders daar dan misschien ook gaan wonen en ook nog een lange reis willen maken. Direct na het gesprek ging ik naar Marina toen om mate te drinken en zij vertelden toen dat ik wel bij hun mag komen wonen! Dus ik heb al een nieuw gastgezin waar ik, hoewel ik het natuurlijk heel jammer vind dat ik moet wisselen, omdat dit gastgezin heel leuk is, ook heel blij mee ben. Ik krijg dan naast Marina (van 17, die ik al een keer in Amsterdam ontmoet had, omdat ze ook een halfjaar in Nederland is geweest met YFU tegelijkertijd met Damian) nog een zusje van (als ik het goed heb) 14, bijna 15. Dus daar zal ik dan vanaf ergens in februari gaan wonen. Ze hebben vorig jaar ook al een meisje uit Duitsland in huis gehad. Dus ben benieuwd hoe het daar gaat zijn! Maar dat zullen jullie hier dan tzt wel lezen ;)

Besitos y abrazos y para mi abuelo: Feliz Cumpleaños!

  • 03 November 2012 - 09:46

    Opa En Oma Amsterdam:

    Hey Ismay, wat een leuk verslag weer, bedankt voor je felicitaties via dit reisverslag en en via Skype. Oma en ik zitten nu samen al de plaatsjes die je in je verslag noemt op te zoeken in Google Maps , wat een afstanden allemaal he? Je bent nu al bijna 3 maanden weg, wat gaat die tijd snel he? Voor we het weten zit je hier weer empanadas voor ons te maken (lekker he?), vergeet alsjeblieft het recept niet. Ismay kijk maar goed om je heen en laat ons genieten van de dingen die je ziet en meemaakt, iedere keer kijken we vol spanning uit naar je emailtjes met de aankondiging van je verslagen. Wij hebben het gisteren heel leuk gehad bij Buenos Aires en hebben gesmuld en voelden ons ook een beetje in Argentinie met de muziek etc. Nou, Ismay, geniet er maar ten volle van, wij sluiten weer met de groetjes en xxx uit Amsterdam.

  • 04 November 2012 - 13:12

    Oma Opa De Reuver:

    Hallo Ismay

    Dank je wel voor je leuke verslag.

    dat is wel weer even wennen zeker van de warmte in de kauw,
    zo te lezen heb je er wel van genoten die veertien dagen vacantie in het warme Cordoba
    en nu zeker weer naar school.
    Nog 4 weken dan heb je alweer vacantie, zelfs 2 maanden
    Waarom is dat ? is het dan zomer bij jullie ?
    en wat zijn dan weer de planen?
    Sinds een week hebben we 2 pakietjes in huis
    Het is erg leuk,want ze gaan de hele kooi door langs de tralies en zitten elkaar alsmaar te poetsen.
    Probeer ze tam te krijgen ,maar dat zal nog wel even duren.

    Ismay de groetjes van ons Opa en Oma

  • 06 November 2012 - 17:35

    Anja Vennegoor Op Nijhuis:

    Hoi Ismay,
    Ik ben de moeder van Robbin Bosch, die je kent van YFU en die nu in Frankrijk is. Robbins broertje Stijn gaat volgend schooljaar naar Argentinië, vandaar dat ik met belangstelling jouw blog ben gaan volgen.
    Leuke verslagen, veel activiteiten! Zo te lezen zijn de mensen daar erg vriendelijk en gastvrij. Erg fijn om te weten. Mocht je nog tips hebben voor Stijn..
    Groetjes Anja Vennegoor op Nijhuis

  • 13 November 2012 - 17:17

    Ismay:

    Hoi Anja,

    Wat leuk dat Stijn naar Argentinië gaat! Wat voor mij vooral heel erg wennen was (en nog steeds eigenlijk) is dat ze het tijdsbegrip heel ruim nemen.. Als je zeggen 'over max 5 a 10 minuutjes ben ik er' kunnen ze zo pas over een half uur binnen komen lopen en afspraken maken ze alleen op de dag zelf en dan misschien ook nog de dag van tevoren en kunnen allemaal ook weer zo veranderen... heel anders dan in Nederland dus en daar zal Stijn (en iedere andere nederlander) denk ik wel aan moeten wennen (maar heeft natuurlijk ook weer voordelen als je bijvoorbeeld 'te laat' op school komt bijvoorbeeld maakt dat ook weer niet echt uit)
    De mensen zijn inderdaad heel open en gastvrij en nodigen je dan ook voor allemaal dingen uit en een tip is om gewoon lekker met alles mee te gaan (ook als het je niet leuk lijkt of je t in nl echt niet zou willen doen) omdat het achteraf toch heel leuk kan zijn en zo leer je ook weer sneller mensen kennen.

    Hoe bevalt het daar in Nederland met de buitenlandse gaststudent in huis? Ik hoor van mijn ouders en broertje alleen maar positieve verhalen.. bevalt het bij jullie ook zo goed?

    Ik ben benieuwd waar in Argentinie Stijn terecht komt! Hij zal het nu nog niet weten, maar als ie het weet hoor ik het graag! Als ie in deze stad terecht komt (wat best aanzienlijke kans is; we zitten hier met 4 vd 8 nederlanders en totaal 9 uitwisselingsstudenten) En sowieso kan ie altijd vragen stellen (als ie die heeft natuurlijk) via email is dan misschien handiger! mijn emailadres is: ismaycohen@hotmail.com

    Groetjes Ismay

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ismay

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 13436

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 30 November -0001

Argentinie (collegeyear met YFU)

Landen bezocht: