de weg des doods & de heksenmarkt - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu de weg des doods & de heksenmarkt - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu

de weg des doods & de heksenmarkt

Blijf op de hoogte en volg Ismay

10 Juli 2013 | Bolivia, La Paz

Hola amigos,

Inmiddels in La Paz aangekomen. Sterker nog, we gaan al bijna weer weg: straks om 19u nemen we de bus naar Uyuni, waar we morgen een toer over de zoutvlakte zullen doen.
Gister hebben we een onwijs gave fietstoch over ´el camino de la muerte´ oftewel ´death road´ gedaan én we hebben het overleefd. De weg begint op zo´n 4700m boven zeeniveau in La Paz en daalt dan af naar de junglegebieden van Coroico op zo´n 1000m boven zeeniveau. We hebben eerst zo´n 40min over asfalt naar beneden geracet, vervolgens moesten we 20minuutjes in de bus over een stuk weg waar geen fietsers mogen en toen nog een afdaling van ruim 3uur over zandpaadjes met losse stenen aan de rand van het ravijn. Echt geweldig om te doen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat dit misschien wel, in plaats van van te voren verwacht Machu Picchu (wat ook geweldig was hoor), het hoogtepunt van de reis gaat zijn. Maar eerst maar afwachten wat er nog gaat komen...

In La Paz verder nog de heksenmarkt (el mercado de las brujas) bezocht. Was heel apart en speciaal om te zien. Ze verkopen hele rare dingen, zoals dode lamafoetussen, maar ook hele gedroogde alpaca babys (alpaca s zijn ook een soort lamas) en allerlei rare geuraromas. Toch wel heel leuk om te zien eigenlijk.

Verder zijn we ook nog naar het cocamuseum geweest. Was een klein museumpje maar wel heel leuk om te zien. Cocaplantage zijn hier in Bolivia namelijk legaal (naast bolivia is peru het enige andere land ter wereld waar coca ook legaal is) en de coca wordt gebruikt als middel tegen hoogteziekte. Dat wordt dan gekauwd of ze maken er bijvoorbeeld thee of sterke drank van.

Vanavond nemen we dus de bus naar uyuni en daar zullen we morgen een tour over de zoutvlakte doen. Daarna zullen we waarschijnlijk de grens met argentinie overgaan om daar het laatste deel van de reis door te brengen!

Besos & Abrazos desde La Paz

• 10 Juli 2013 - 20:34

Die Papa:

Hai lieve Ismay (en Boudewijn),

Fijn dat die fiets rit weer voorbij is. Ik had, voordat jullie er aan begonnen, heel even op internet gekeken maar naar het zien van een paar foto's ook weer heel snel internet afgesloten. Want het zag er behoorlijk gevaarlijk uit. Was dus best fijn om je whatsapp berichtje te ontvangen met daarin de tekst:"We hebben het overleeft hoor ;)" Vooral dat: hoor....... hahahaha
    Inmiddels thuis je 3e dagboek ontvangen en gelezen met een lach en een traan. Wat een ervaringen. Heel mooi om te lezen en heel fijn dat je alles hebt opgeschreven. Top!
    Ben benieuwd hoe het op de zoutvlakte gaat zijn.
    xxx
    Papa
    ps je mopjes uit je dagboek doen het geweldig, IK scoor er goed mee hahahahaha

• 11 Juli 2013 - 04:42

Opa En Oma Cohen:

Hallo waaghals, wij hebben de foto's van die weg gezien, dat je dat gedurfd hebt, wij kregen al koude rillingen van het kijken alleen. Nu geen rare fratsen meer uithalen hoor, we hebben je graag weer helemaal gaaf terug, maar nog wel veel genieten hoor van de laatste loodjes, groetjes en xxx, opa en oma.

• 12 Juli 2013 - 21:23

Tante Francis :

Hé Ismay,
    Wil je wat voor me doen? Nog even teruggaan naar die heksenmarkt? We hebben hier namelijk een jongedame in huis - Daisy genaamd- die steeds meer verandert in een heksie.
    Hebben ze op die markt misschien een drankje: "van heksie naar lief meissie"?

Nou alle gekheid op een stokkie; geweldig al die hoogtepunten zo op de valreep.
    Geniet van jullie laatste dagen en voor over ruim 2 weken: GOEDE REIS!!

Besos & Abrazos desde Hillegom