Feliz Navidad... - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu Feliz Navidad... - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu

Feliz Navidad...

Blijf op de hoogte en volg Ismay

28 December 2012 | Argentinië, Ushuaia

ik hoop dat iedereen een mooie kerst gehad heeft! Dat heb ik, hoewel heel anders dan normaal, in ieder geval wel gehad. Hier wordt kerst niet zoals in Nederland gevierd op 25 & 26 december, maar op kerstavond en 25 december. De dagen voor kerst hebben we in la chacra doorgebracht, waar we ook met kerst zelf zouden zijn. De 24ste zijn we toen ’s ochtends terug naar huis gegaan om de laatste dingen voor te bereiden. Zo heb ik toen een taart gemaakt en de kerstboom, die bij ons thuis staat, werd zo in één keer (inclusief kerstballen en verlichting) opgetild, de trap afgewerkt en de bestelbus ingeladen zodat ie naar la chacra gebracht kon worden. ’s avonds rond een uurtje of 8 zijn we toen weer naar la chacra gegaan en stroomde de familie langzaam binnen. Iedereen nam wat te eten mee en toen iedereen er was begon het feestmaal! Daarna werden er spelletjes gespeeld, een film gekeken of gewoon gekletst en rond 12u ontstond er een soort tafereel dat bij ons bij Oud&Nieuw gebeurd; iedereen werd voorzien van een glas, er werd afgeteld en om 12uur klokslag werd er geproost en wenste iedereen elkaar een feliz navidad. Toen werden de cadeautjes van onder de kerstboom uitgedeeld en maakte iedereen z’n pakketje open. Het is hier heel normaal om kleding als cadeautje te geven (met kerst, maar ook op verjaardagen bijvoorbeeld) dus het grootste deel van de cadeautjes bestond uit shirtjes. Wat heel fijn is want nu heb ik er weer twee leuke shirtjes bij  Na het openen van de cadeautjes werden de spelletjes (truco!) en de film weer hervat en rond een uurtje of 2 a 3 zijn Damian, Daiana en ik richting de stad gegaan en daar ben ik met Daiana en haar vriendinnen naar een feestje gegaan.

De volgende dag kwam de familie wederom langs, maar dit keer al ’s middags. Al het eten wat van de vorige avond was overgebleven werd weer uitgestald en opgegeten en er werd mate gedronken. Ondertussen stond er een lammetje (cordero) te braden (zie foto’s) en werden er nog meer spelletjes gespeeld en films gekeken. Rond een uurtje of 8 was de lam eindelijk klaar en werd die dan ook direct gulzig verorberd. Uiteindelijk zijn we rond een uurtje of half 1 richting huis gegaan en was mijn eerste argentijnse kerst afgelopen. Al met al heel leuk, al had ik niet echt een kerstgevoel, omdat er net een paar zonnige dagen waren geweest, het heel lang licht is en er zeker geen sneeuw lag. Maar zeker leuk om ook een keer kerst op deze manier mee te maken!

‘Tweede kerstdag’ kennen ze hier dus niet en was dus eigenlijk gewoon een dag om uit te rusten en om samen met mijn gastmoeder naar de sportschool te gaan om al het voedsel van de voorgaande 2 dagen op z’n minst een beetje te compenseren.

Dit was zo’n beetje mijn kerst 2012! Het volgende verslag zal hoogstwaarschijnlijk over de jaarwisseling hier gaan! In ieder geval alvast voor iedereen de beste wensen voor 2013!

Besos, Ismay

• 28 December 2012 - 19:59

Anja Vennegoor:

Leuk zo'n argentijnse kerst...
    Lekker lam van het spit?

Een fijne jaarwisseling en een gezond en spannend 2013

Anja

• 28 December 2012 - 20:21

Henk:

Hmm toch iets andere kerst dan NL!
    We lezen uit je reisverslagen dat je geniet, ga zo door!

Alvast een fijne jaarwisseling en gezond 2013!
    Henk

• 29 December 2012 - 06:50

Sandra:

Hoi Ismail voor jou ook een gezellig nieuwjaar ! Missen je vreselijk en wordt toch wel eens tijd dat je thuiskomt !!!! Duurt allemaal veel te lang,enje nep broertje gaat ook al weer bijna weg dus dan wordt het wel heel stil. Dan moet Timo het gemis helemaal alleen opvangen !!! (Zo beter Ronald ????) nou dikke kus van ons Gr. Bert en san

• 29 December 2012 - 10:04

Opa En Oma Cohen:

Hola Ismay, leuk verslag weer, we zagen je al in gedachten met de kerstboom de trap afzeulen, lachen. Zo te lezen heb je een heerlijk kerst achter de rug en wat je nog tegoed hebt, fijn hoor, geniet er maar erg van. Wij wensen jou en jouw pleegfamilie nogmaals een heel voorspoedig 2013 en heel veel plezier en geluk. Veel liefs opa en oma xxxx

• 29 December 2012 - 17:24

Papa:

Hai Meissie,
    Leuk hè al die verschillen met thuis. Geniet ervan!
    xxx
    papa
    ps Heel goed stukje Sandra.....veel beter ;-) hahahahaha

• 29 December 2012 - 19:52

Tante Francis:

Hoi Ismay,

Misschien slechts een kleine troost maar hier lag ook geen sneeuw!
    Het was nat en stormachtig.

Wat ik mis in je verslag is dat we je op 2e kerstdag allemaal (familie De Reuver) via Skype hebben kunnen zien en spreken. En je deed zelfs nog een poging om met het geluidenspel mee te doen. Dat was leuk!

De foto's van het lam waren duidelijk! Heeft het gesmaakt?

Nou veel plezier met de jaarwisseling (volgens mij vieren wij het eerder dan jou...) en we horen vast weer van je.

Groetjes!

• 31 December 2012 - 12:40

Mama:

Hoi Issie,

van jouw verslag krijg ik in ieder geval een warm gevoel; of het nu zomer of winter is. Je hebt het erg naar je zin en dat is het belangrijkste.
    Groetjes en een dikke kus, mama. We spreken elkaar weer snel.

• 31 December 2012 - 19:42

Aafke:

Hey Ismay,
    klinkt allemaal leuk, je maakt veel mee!
    Gelukkig nieuw jaar, geniet ervan verder :)
    xxx Aafke