livin’ la vida loca(l) - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu livin’ la vida loca(l) - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu

livin’ la vida loca(l)

Door: Ismay

Blijf op de hoogte en volg Ismay

28 Maart 2013 | Argentinië, Ushuaia

Ik ben inmiddels al weer 2 weken naar school en ik moet zeggen dat dat me eigenlijk goed bevalt. Afgezien van het 6 uur opstaan uiteraard… Ik ben dus van school gewisseld, vanaf het Don Bosco ben ik gewisseld naar Instituto Maria Auxiliadora, dus was allemaal weer even wennen, maar mijn klas is superleuk (ik zit in dezelfde klas als Marina, dus das ook zeker gezellig!). Het is natuurlijk weer even anders dan op Don Bosco; zo hoeven we niet naar de kerk elke maandagochtend, maar moeten we wel elke ochtend een soort volkslied (het lied van de vlag) zingen als de vlag gehezen wordt en een non een praatje houdt over van alles en nog wat. Er wonen bij ons op school, in een apart deel, namelijk een stuk of 6 nonnen, waarvan je er een aantal echt dagelijks ziet omdat ze in school helpen.

Een aantal weekjes geleden ben ik met een stuk of 15 klasgenoten wezen kamperen in de middle of nowhere, op een camping wel is waar, maar dat woord heeft hier een totaal andere betekenis. We sliepen op een gigantisch stuk (maar dan ook echt hééééél groot; vele vierkante kms) ongerept land waar af en toe een overkapping en een kampvuur plaats was neergezet door de gauchos die er werken en er met hun kudde paarden rondrijden; niets geen 4x4 staanplaats in het Nederlandse laantje van de zuid-Franse camping dus. Was een superrelaxed en gezellig weekend! De zondag regende het dus dat was wat minder, maar dat mocht de pret niet drukken!

Op school wilden een aantal vriendinnen mij een liedje van de voetbalhooligans leren, dus ze hadden mij dat geleerd en toen zeiden ze ‘dit zingen ze bij Real Madrid’, waarop ik meteen zeg ‘Ja, dat ga ik dus niet zingen dan, ik ben voor Barcelona!’ Lagen ze helemaal dubbel, want ‘Real Madrid schijnt hier ook een team uit de stad te zijn’... wist ik helemaal niet joh! Dus toen zei ik dat ik wel een keer meewilde dan om te kijken hoe die voetbalwedstrijden hier zijn. Bleek die dag daarna meteen een wedstrijd te zijn, dus daar ben ik samen met een meisje uit mijn klas, Shanshu, heen geweest. We waren best vroeg en de tribune was nog bijna helemaal leeg. Het veld lag er bij als een uitgestorven bouwplaats, geen grassprietje te bekennen, maar ach.. Langzaamaan begon de tribune een beetje vol te stromen en werden er vlagen in de kleuren van het team (blauw en geel) opgehangen en werden er trommels neergezet. Toen de wedstrijd uiteindelijk begon stond er op een klein deel van de tribune een soort vak 410 opgesteld bestaande uit zo’n 25 mensen (waaronder een jongen uit mijn klas) die 90 minuten lang herrie maakten voor 200 man en geen seconde stopten met springen. En dat terwijl het nog niet eens hoog niveau voetbal is… Daarnaast stond er ook nog eens beveiliging alsof AJAX – Feyenoord een finale aan het spelen waren: bij de ingang stonden 10 man politie die iedereen fouilleerden, de scheids- en grensrechters werden aan het begin van de wedstrijd, bij rust, na de rust en na de wedstrijd het veld op- en af begeleidt door 4 politiemensen met ME-schermen en knuppels, aan alle zijden van het veld stond nog eens 4 politiemannen en aan het eind van de wedstrijd stond er nog een rijtje van ruim 10 totaal in zwart geklede ME-achtige SWATT mensen klaar, wat eigenlijk wel noodzakelijk was, want van het uit-team (uit Ushuaia) waren maar liefst….. eh ….2 fanatieke fans meegekomen! Allemaal nogal overdreven maar daardoor juist heel leuk om te zien zo… zulke fanatieke supporters zijn moeilijk voor te stellen daar in Nederland, ik bedoel, ze zien me al aankomen met mijn trommels bij de zondag 1 van FC Abcoude..

De eerste helft was redelijk saai, dus heb vooral het spektakel bekeken en met Shanshu gekletst en heb haar een beetje Nederlands geleerd. Ze wilden alle woorden die te maken hadden met voetbal weten. Bal, voetballer, veld, en toen vroeg ze om scheidsrechter… al wetende dat ze hier het woord ‘scheidsrechter’ nooit van hun leven gaan kunnen uitspreken heb ik haar maar gezegd dat ‘arbitro’ in het nederlands ‘hondenlul’ is. Nog geen minuut later maakte de scheidsrechter een beslissing in het nadeel van Real Madrid en begint ze dus met het lekkere Argentijnse temperament dat ze hier hebben ze schreeuwen: ‘HEEEEE!!! HONDENLUL!!! HONDENLUUUUULLL’ geniaal! ik heb werkelijk waar een kwartier dubbel gelegen van het lachen en zij snapte natuurlijk niet waarom hahaha lachen natuurlijk toen ik haar de letterlijke vertaling vertelde! De 2e helft was qua voetbal wat leuker en zijn nog 3 doelpunten gevallen en ‘we’ hebben dus met 3-0 gewonnen!

Daarnaast is er ook nog groots nieuws gekomen, waar zeker de nonnen op mijn school heel blij mee waren: DE NIEUWE PAUS IS EEN ARGENTIJN! Nou daar werd dus uiteraard enorm veel aandacht aan besteed hier. Soms wel een beetje overdreven, wat mij betreft. Zo moesten we de dag dat de nieuwe paus officieel aangesteld zou worden naar school komen om 7 uur ’s ochtends om met de hele school de ruim 2 uur durende mis te kijken. We zaten (nou ja, lagen) met de hele school op de vloer van de gymzaal naar een gigantisch scherm te kijken naar de paus… en ik moet heel eerlijk bekennen dat ik die 2 uur, ondanks dat de vloer wat koud was, best lekker geslapen heb… net als een groot deel van de andere leerlingen. Maarja, na de mis hadden we geen lessen meer en mochten we dus weer naar huis, dat was dan wel fijn!

Afgelopen vrijdag ben ik even bij mijn oude gastouders op bezoek geweest, omdat die sinds een week weer in Rio Grande waren na hun vakantie. Dus ben even daar langs geweest om gezellig bij te kletsen, heel leuk om ze weer even te zien. En nog leuker: toen ik daar aankwam vertelden ze dat een half uur later Damian en Daiana in RG aan zouden komen. Dat wist ik helemaal niet, want Dai had tegen mij gezegd dat ze de 27ste pas aan zouden komen, maar donderdag hadden ze dus snel de vlucht naar vrijdag verplaatst. Dus ik ben meteen mee geweest om hen op te halen op het vliegveld! Leuk om ook hun weer te zien. Ramon en Chela hadden ook nog cadeautjes voor me meegenomen: een leuke trui en 2 shirtjes en een doos heerlijke alfajores cordobeses! En misschien ga ik aankomend weekend ook met hun mee naar de quadwedstrijd van Damian; la vuelta de Tierra del Fuego, oftewel, de ronde van vuurland.
Afgelopen weekend ben ik met mijn gastgezin en het gezin van de broer van mijn gastvader naar tolhuin geweest. Daar was namelijk een autorally waar de broer van mijn gastvader aan meedeed, als bijrijder weliswaar, maar is ook belangrijk. Daarnaast deden mijn gastouders vroeger ook altijd mee met rallys dus die vinden het superleuk om te kijken. Ik vond het ook wel leuk, alleen het regende bijna het hele weekend, dus dat was wat minder. We sliepen met zijn alleen in een cabaña, een soort bungalow, en dat was wel heel gezellig.

Zo, dat was het wel weer even denk ik! Als ik weer wat leuks te vertellen heb volgt er weer een nieuw verslagje.

Liefs, Ismay! Ik mis jullie!

  • 28 Maart 2013 - 19:06

    Die Papa:

    Hai Issie,

    super leuk verhaal weer en ondanks dat ik het verhaal van de scheidsrechter al eerder van je had gehoord heb ik er ook nu weer smakelijk om kunnen lachen...;-)
    Blijf genieten! xxx-jes en ik mis je ook.
    Nu niet meer te lang weg blijven! ;-)
    Papa

  • 28 Maart 2013 - 19:15

    Gert-Jan:

    Leuk verslag Ismay
    Gr.
    Gert-jan

  • 28 Maart 2013 - 19:41

    Mama:

    Hoi Issie,

    ook ik moest weer lachen bij hondenlul. Hilarisch om mee te maken, lijkt me. Ik zie het al helemaal voor me.
    De rest van het verhaal toevallig ook al vanmiddag van je gehoord (via skype).

    Ik ben benieuwd naar wat nog komen gaat...

    Groetjes en een dikke kus, mama

  • 29 Maart 2013 - 09:30

    Opa En Oma Cohen:

    Hallo Ismay, wat een leuke belevenissen weer, vooral dat verhaal van die scheidsrechter, we hebben ons een ongeluk gelachen. Wat hebben jullie trouwens een geluk gehad dat de scheidsrechter jullie niet kon verstaan, het was anders vast een rode kaart geworden en werd het voor jullie zeker een vida loca geworden, we kijken alweer uit naar je volgende avonturen, groetjes en xxx, opa en oma Cohen.

  • 31 Maart 2013 - 18:19

    Oma En Opa De Reuver:

    Hoi Ismay
    Weer bedankt voor je verslag wat weer erg leuk was om te lezen
    Wat ook leuk was, Vandaag bij Tante Patricia En oom Arnold
    een Paasbrunch gehad ,was weer heel gezellig,
    Maar moesten ook nog aan het werk ,We werden in Twee groepen verdeeld de ene groep ging eieren schilderen en de anderen gingen een paaskleurplaat kleuren . was wel leuk hoor iedereen was bezig.
    We hopen dat jij ook leuke Paasdagen heb ,zal wel heel anders zijn dan hier ,maar horen dat ook wel weer een keertje.
    Geniet nog even lekker daar,want de tijd gaat erg snel,

    De Groetjes van ons en een dikke knuffel
    Oma en Opa

  • 23 Mei 2013 - 09:14

    Judith:

    Hoi Ismay,

    Alweer een tijdje niks van je gelezen. Hoe is het nu met je?

    Groetjes Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ismay

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 13472

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 30 November -0001

Argentinie (collegeyear met YFU)

Landen bezocht: