De eerste daagjes! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu De eerste daagjes! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu

De eerste daagjes!

Blijf op de hoogte en volg Ismay

18 Augustus 2012 | Argentinië, Ushuaia


Hola Amigos!

De maandagavond, mijn eerste avond in Rio Grande, hadden we een diner met 2 zussen van Ramon (mijn gastvader) en hun mannen en kinderen. Het was heel leuk en gezellig om met hen kennis te maken. Ze kwamen allemaal rond een uurtje of half 11 naar het huis van mijn gastgezin, wat betekende dat we rond een uurtje of 11 uiteindelijk zaten te eten. Dat is wel wat anders dan in Nederland, waar we meestal rond 5 of 6u eten, maar het went snel. We eten bij de lunch (rond 1 a 2u) namelijk ook warm, meestal iets van rijst of pasta ofzo, dus een volgende warme maaltijd zou er om 5 uur echt nog niet ingaan! We aten empanadas, echt heerlijk! (ik mocht kiezen wat we zouden eten :) ) Dus uiteindelijk ging ik pas rond half 1 naar bed en slapen kostte me totaal geen moeite, want ik was doodop (ik was die ochtend namelijk om half 3 opgestaan om naar het vliegveld te vertrekken)!

Dinsdag kon ik gelukkig uitslapen en heb ik een rustig dagje gehad. Ik heb toen ook te horen gekregen dat ik dus niet naar Maria Auxiliadora zou gaan, maar dat ik naar Colegio Don Bosco ga. Ik hoefde pas vrijdag te beginnen, dus ik had nog een paar daagjes om uit te rusten en de stad een beetje beter te leren kennen.’s Middags zijn we beddengoed gaan kopen voor mijn kamer in het andere huis (mijn gastgezin heeft nog een ander huis, een stukje buiten Rio Grande) en ’s avonds ben ik meegegaan naar de Taekwondoclub, waar Griselda (mijn gastmoeder) een soort groepsles volgt (geen Taekwondo, maar gewoon conditietraining enzo) en Damian de leraar helpt (hij doet namelijk Taekwondo daar). Daarna hebben we gegeten en is Agus nog even langs gekomen.

Woensdag kon ik dus ook weer lekker uitslapen, omdat ik dus nog geen school had. Na de lunch ben ik met Damian de stad in geweest om schoolspullen en een Argentijnse chipkaart voor mijn telefoon te kopen. Ik heb nu dus een argentijns nummer, maar ben ook nog op mijn Nederlandse nr te bereiken. ’s middags hebben voetbal gekeken; een vriendschappelijke wedstrijd tussen Duitsland – Argentinie, ‘we’ wonnen met 3-1 :). Leuk feit (nouja ‘leuk’) is dat zelfs tijdens deze wedstrijd door de commentatoren de afgang van Nederland tegen België (2-4) werd genoemd. Het commentaar hier is trouwens echt grappig, als er gescoord wordt gaan de commentatoren helemaal uit hun dak (Gooooooooooooool!!!! Yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! GOOOOOOOOOOOOLLL!!!! Gooooooooooooooooooooooooooooooooll!!) en dan was dit nog maar een vriendschappelijke wedstrijd, dus ik ben benieuwd hoe dat is bij een belangrijke wedstrijd. Donderdag was de school vrij, dus na het avondeten kwamen twee vriendinnen van Damian langs en toen hebben we pizza’s gemaakt en daarna gingen we een horrorfilm kijken. Omdat 1vd 2 vriendinnen van Damian de film te eng vond, en ik het Spaans niet echt snapte gingen wij een kaartspelletje spelen. Ze probeerde me truco te leren. Truco is een typisch argentijns kaartspelletje, dat hier veel gespeeld wordt en wat ik eerlijk gezegd nog niet helemaal snap, maar het was wel leuk haha. Toen de film afgelopen was (rond half 2) gingen we met de auto door de stad rijden, met een tussenstop bij de 24uurs winkel waar we snoepjes hebben gekocht(ik ben de spaanse naam vergeten, maar het zijn een soort tumtums).

Donderdag ben ik meegeweest naar de supermarkt en hebben we nog een aantal dingen voor het andere huis gekocht. Daarna zijn we naar het andere huis gereden en heb ik daar een rondleiding gehad. Het ligt een stukje buiten de stad en is best groot en er is een groot stuk grond bij. We zijn daar niet heel lang gebleven, want we gingen weer terug naar de stad om mijn schooluniform te kopen. Ik heb zwarte (niet al te mooie) schoenen, een donkerblauwe nette broek, een wit poloshirt en een donkerblauw vest (foto’s volgen!) Toen zijn Damian en ik naar het huis van Agus gegaan, waar we mate hebben gedronken. Mate is een soort thee die je dringt door een speciaal kopje bijna helemaal te vullen met speciale kruiden en daar dan heet water bij te doen. Je drinkt het dan met een rietje, met een soort filtertje onderaan, zodat je niet de kruiden opdrinkt. Als je het kopje dan leeg hebt (wat best snel is, omdat het voornamelijk gevuld is met kruiden, niet met water), vul je het weer aan met water en geef je het door aan de volgende. ’s Avonds ben ik weer mee geweest naar el gimnasio (de Taekwondoclub)

Vrijdag was het dan zover! Mijn eerste schooldag op Don Bosco! Ik moest om 9u op school zijn en werd daar hartelijk ontvangen door Diego, de assistent, die me voorstelde aan mijn klas en een aantal leraren en andere werknemers die we tegenkwamen. In mijn klas zit ook een ander meisje dat hier is met YFU, Yasuni uit Duitsland. Normaal gesproken beginnen de lessen om 7(!)uur maar vandaag was er een speciale kerkdienst ter herdenking van San Martin. Ik heb me laten vertellen dat hij een soort bevrijder van Argentinie is ofzoiets, in ieder geval een belangrijk figuur in de Argentijnse historie (ik zal zijn wikipediapagina er nog is op nalezen ;) … ). Na de kerkdienst van ongeveer 20min begonnen de lessen. Yasuni en ik konden echter nog niet naar onze klas omdat zij tijdens de kerkdienst een toets moesten maken en nog niet klaar waren. We hadden dus nog 30 min. te overbruggen tot de pauze. Diego heeft ons toen de school laten zien en voorgesteld aan andere werknemers (door wie we trouwens allemaal heel hartelijk werden welkom geheten met een zoen op ons wang) en daarna zijn we in de patio, een soort hal/aula gaan zitten. Daar werden we toen omringd door een groep van 12/13 jarige jongens en meisjes die allemaal vragen op ons afvuurden. Toen het pauze werd zijn we naar onze klasgenoten gegaan (die Yasuni al een beetje kende, omdat ze woensdag al was begonnen) en heb ik daar een beetje mee kennisgemaakt. Toen was het tijd voor de laatste 3 lesuren van de dag (en voor mij dus ook de eerste 3 :) ). Ik had mathematicas en een blok uur Cs. Politicas. Ik begreep er echt helemaal niets van, maar het was leuk om kennis te maken met mijn klasgenoten. Ze zijn allemaal ontzettend aardig; ik werd al door 2 mensen uitgenodigd om die avond naar hun huis te komen en ik ben ook voor zondag al uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje (dus ik hoop dat ik daar heen kan gaan, al weet ik eerlijk gezegd nog niet precies wiens verjaardagsfeestje het is :s omdat het van een jongen uit de andere klas is en ik zoveel namen heb gehoord dat ik t gewoon even niet meer weet haha). ’s Avonds ben ik dus naar het huis van Caciana (een meisje uit mijn klas) gegaan en daar hebben we samen met een aantal andere meisjes van mijn school (waaronder Yasuni en haar gastzus) pizza’s gegeten en gekletst. Daarna ben ik door Damian en Lauti (Damians beste vriend) opgehaald en zijn we naar het huis net buiten de stad gegaan en daar kwamen later nog een aantal vrienden van Damian langs. Toen ik ging slapen, rond half5/5u, was ik uitgeput, dus ik werd vandaag pas rond 14u wakker.

Na het ontbijt zijn we teruggegaan naar het huis in de stad en daar heb ik nog een siesta gedaan ( i love siestas!) en toen ben ik aan dit verslag begonnen! Vanavond ga ik met Damian en Agus naar Amnesia, een disco hier, maar daar zal ik in mijn volgende verslag over vertellen!

Besos!

  • 19 Augustus 2012 - 12:00

    Papa En Mama:

    Gaaf hoorIssie!
    Het vrienden maken gaat dus lekker zo te lezen en grappig dat je bepaalde gewoontes al snel overneemt (siestaaaaaaaaaaaasssssssss) ;-)
    Have fun!
    xxx
    paps en mams
    ps blijf vooral schrijven, vinden we enorm leuk en voor jou is het ook leuk voor later

  • 19 Augustus 2012 - 15:20

    Ilse:

    Het klinkt echt top is, ook super leuk dat je wordt
    uitgenodigd voor van die feestjes enz, echt gezellig, dan leer
    je direct weer allemaal nieuwe mensen kennen. En dat spaans
    komt vanzelf wel.
    Ben benieuwd hoe de discotheek is, en hoe ze uitgaan.
    Geniet ervan
    xxxx

  • 19 Augustus 2012 - 16:52

    Miba:

    Echt supervet! Leuk dat je al zoveel mensen kent (: Hoe staat het met je Spaans? Kan je een beetje met mensen communiceren? Je wordt hier wel gemist, hoor!

  • 22 Augustus 2012 - 19:47

    Judith:

    Leuk om weer een verslag te lezen. Je wordt daar goed bezig gehouden volgens mij.
    Groetjes Judith

  • 22 Augustus 2012 - 19:47

    Judith:

    Leuk om weer een verslag te lezen. Je wordt daar goed bezig gehouden volgens mij.
    Groetjes Judith

  • 24 Augustus 2012 - 11:14

    (je Tante) Francis:

    HoiHoi (op z'n Hollands),

    Wat een leuk verhaal weer!

    Ben je al gewend aan je schooluniform?

    Nou de dagindeling is daar wel heel anders dan hier, en trouwens: siesta? Ik dacht dat ze dat alleen deden in warme (!) landen?

    Het kaartspel truco dat je in je verhaal vermeldt, daarvan staat ook een plaatje in je reisboek dat je destijds van ons hebt gekregen. Had je dat al gezien?

    Nou heel veel plezier, geniet van je siestas en tot gauw weer.

    Groetjes uit Hillegom!

  • 25 Augustus 2012 - 19:42

    Ismay Cohen:

    Hoihoi allemaal, bedankt voor de leuke reacties!

    @miba: spaans is lastig, maar als ze langzaam praten kan ik ze wel redelijk begrijpen en ik kan (met veel gestotter en 'eeeehhhh...' tussendoor ook wel redelijk duidelijk maken wat ik bedoel haha.

    @tante Francis: jaa schooluniform is niet zo erg, alleen het ziet er gewoon niet zo leuk uit haha.. Ze doen hier geen siesta omdat het te warm is, maar omdat hun dagindeling zo is dat ze de slaap gewoon nodig hebben: mijn school begint om 7u al en we eten 's avonds pas rond 10/half 11 dus ga meestal pas rond 12u of later slapen, dus dan ben ik 's middags toch best moe! (het is trouwens echt een aanrader, ik vind dat ze dit in nl ook moeten invoeren!) En ik had het inderdaad gezien ja, leuk!

    Groetjes daar in Holland! Xx


  • 25 Augustus 2012 - 19:42

    Ismay Cohen:

    Hoihoi allemaal, bedankt voor de leuke reacties!

    @miba: spaans is lastig, maar als ze langzaam praten kan ik ze wel redelijk begrijpen en ik kan (met veel gestotter en 'eeeehhhh...' tussendoor ook wel redelijk duidelijk maken wat ik bedoel haha.

    @tante Francis: jaa schooluniform is niet zo erg, alleen het ziet er gewoon niet zo leuk uit haha.. Ze doen hier geen siesta omdat het te warm is, maar omdat hun dagindeling zo is dat ze de slaap gewoon nodig hebben: mijn school begint om 7u al en we eten 's avonds pas rond 10/half 11 dus ga meestal pas rond 12u of later slapen, dus dan ben ik 's middags toch best moe! (het is trouwens echt een aanrader, ik vind dat ze dit in nl ook moeten invoeren!) En ik had het inderdaad gezien ja, leuk!

    Groetjes daar in Holland! Xx


  • 25 Augustus 2012 - 19:42

    Ismay Cohen:

    Hoihoi allemaal, bedankt voor de leuke reacties!

    @miba: spaans is lastig, maar als ze langzaam praten kan ik ze wel redelijk begrijpen en ik kan (met veel gestotter en 'eeeehhhh...' tussendoor ook wel redelijk duidelijk maken wat ik bedoel haha.

    @tante Francis: jaa schooluniform is niet zo erg, alleen het ziet er gewoon niet zo leuk uit haha.. Ze doen hier geen siesta omdat het te warm is, maar omdat hun dagindeling zo is dat ze de slaap gewoon nodig hebben: mijn school begint om 7u al en we eten 's avonds pas rond 10/half 11 dus ga meestal pas rond 12u of later slapen, dus dan ben ik 's middags toch best moe! (het is trouwens echt een aanrader, ik vind dat ze dit in nl ook moeten invoeren!) En ik had het inderdaad gezien ja, leuk!

    Groetjes daar in Holland! Xx


  • 25 Augustus 2012 - 19:42

    Ismay Cohen:

    Hoihoi allemaal, bedankt voor de leuke reacties!

    @miba: spaans is lastig, maar als ze langzaam praten kan ik ze wel redelijk begrijpen en ik kan (met veel gestotter en 'eeeehhhh...' tussendoor ook wel redelijk duidelijk maken wat ik bedoel haha.

    @tante Francis: jaa schooluniform is niet zo erg, alleen het ziet er gewoon niet zo leuk uit haha.. Ze doen hier geen siesta omdat het te warm is, maar omdat hun dagindeling zo is dat ze de slaap gewoon nodig hebben: mijn school begint om 7u al en we eten 's avonds pas rond 10/half 11 dus ga meestal pas rond 12u of later slapen, dus dan ben ik 's middags toch best moe! (het is trouwens echt een aanrader, ik vind dat ze dit in nl ook moeten invoeren!) En ik had het inderdaad gezien ja, leuk!

    Groetjes daar in Holland! Xx


  • 25 Augustus 2012 - 19:42

    Ismay Cohen:

    Hoihoi allemaal, bedankt voor de leuke reacties!

    @miba: spaans is lastig, maar als ze langzaam praten kan ik ze wel redelijk begrijpen en ik kan (met veel gestotter en 'eeeehhhh...' tussendoor ook wel redelijk duidelijk maken wat ik bedoel haha.

    @tante Francis: jaa schooluniform is niet zo erg, alleen het ziet er gewoon niet zo leuk uit haha.. Ze doen hier geen siesta omdat het te warm is, maar omdat hun dagindeling zo is dat ze de slaap gewoon nodig hebben: mijn school begint om 7u al en we eten 's avonds pas rond 10/half 11 dus ga meestal pas rond 12u of later slapen, dus dan ben ik 's middags toch best moe! (het is trouwens echt een aanrader, ik vind dat ze dit in nl ook moeten invoeren!) En ik had het inderdaad gezien ja, leuk!

    Groetjes daar in Holland! Xx


  • 25 Augustus 2012 - 19:42

    Ismay Cohen:

    Hoihoi allemaal, bedankt voor de leuke reacties!

    @miba: spaans is lastig, maar als ze langzaam praten kan ik ze wel redelijk begrijpen en ik kan (met veel gestotter en 'eeeehhhh...' tussendoor ook wel redelijk duidelijk maken wat ik bedoel haha.

    @tante Francis: jaa schooluniform is niet zo erg, alleen het ziet er gewoon niet zo leuk uit haha.. Ze doen hier geen siesta omdat het te warm is, maar omdat hun dagindeling zo is dat ze de slaap gewoon nodig hebben: mijn school begint om 7u al en we eten 's avonds pas rond 10/half 11 dus ga meestal pas rond 12u of later slapen, dus dan ben ik 's middags toch best moe! (het is trouwens echt een aanrader, ik vind dat ze dit in nl ook moeten invoeren!) En ik had het inderdaad gezien ja, leuk!

    Groetjes daar in Holland! Xx


  • 25 Augustus 2012 - 20:53

    Mathanja:

    hey!
    klinkt echt heel chill allemaal!! Fijn dat je zo snel mensen leert kennen :) nu alleen nog even het spaans leren ;) gebeurt vast snel genoeg!
    mis je wel hoor!! :( tis raar dat ik je niet kan whatsappen om te vragen of je wil komen chillen! (nou... kan wel, maar heeft niet echt zin xD)
    Ik wil snel weer een update!!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ismay

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 13483

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 30 November -0001

Argentinie (collegeyear met YFU)

Landen bezocht: