Torneo Hispanista - Reisverslag uit Río Gallegos, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu Torneo Hispanista - Reisverslag uit Río Gallegos, Argentinië van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu

Torneo Hispanista

Blijf op de hoogte en volg Ismay

11 September 2012 | Argentinië, Río Gallegos

Afgelopen vrijdag was het zover, ik ging met het zwemteam van Rio Grande naar Rio Gallegos voor een zwemwedstrijd! We verzamelden rond 9u bij een sportzaal, waar we moesten wachten op de ‘colectivo’ (bus) die ons naar Rio Gallegos zou brengen. De colectivo moest namelijk uit Ushuaia (3 uurtjes rijden) komen, omdat we samen reisden met het zwemteam van Ushuaia. Terwijl we op de bus wachtten was er een cameraploeg die nog even de coach en vervolgens nog 2 zwemmers wilden interviewen. Uiteindelijk vertrokken we rond een uurtje of 10 vanuit Rio Grande. In de bus werd ik voorgesteld aan het team van Ushuaia, wat een heel klein team is; 7 zwemmers. Het team van Rio Grande was ook niet zo groot (15 zwemmers) dus we reisden met een klein, maar gezellig groepje. Ook kreeg ik toen een cadeautje van een paar mensen uit mijn team: een badmuts van Argentina :) zodat ik nu Argentina kan representen en waarschijnlijk ook omdat mijn vorige (‘Mrs. Phelps) badmuts bij de laatste training kapot was gegaan. :’(

Om in Rio Gallegos te komen moesten we via Chile reizen, wat dus betekende dat we de grenzen over moesten, 4x maarliefst: om Argentina uit te gaan, om Chile in te gaan, om Chile weer uit te gaan en om vervolgens Argentina weer in te gaan. Dat duurde best lang allemaal. In Chile moesten we ook nog met de boot ‘el estrecho de Magallanes’ oversteken, wat ook nog zo’n 20min duurde. Naast de grensovergangen en de boot zijn we voor de rest eigenlijk weinig tegengekomen. Er was geen enkele stad waar we langskwamen, alleen af en toe een schuurtje of huisje. We reden dus zo’n 9 uur door alleen maar een uitgestrekt landschap, heel moeilijk voor te stellen in Europa!

Rond een uurtje of 19u/20u kwamen we aan bij het zwembad in Rio Gallegos waar we werden opgehaald door een gastgezin. We sliepen bij de mensen van het zwemteam van Rio Gallegos thuis. Ik sliep bij een gezin bestaande uit een vader en een moeder en 4 dochters: Victoria (17 jaar), Ligia (16), Virginia (14) en Renata (9). De jongste en de twee oudste dochters zwemmen dus ik ben elke keer samen met hen naar het zwembad gegaan. Toen ik daar aankwam hebben we gegeten (empanadas; heerlijk!) en vervolgens ben ik rond een uurtje of 22.30u naar bed gegaan. Het is een klein huis (zoals de moeder zei; ‘the house is small, the heart is big’), dus ik deelde een kamer met Ligia.

Om 7u ging de wekker en gingen we ontbijten om vervolgens naar het zwembad te gaan voor deel 1 van de wedstrijd. Ik moest aan de bak op de 200m combinado (wisselslag), 100m mariposa (vlinder) en vervolgens nog een keer 100m mariposa in de 4x100m wisselestafette. Er waren een stuk of 8/9 teams, waarvan 2 teams uit Chile, dus er deden best veel mensen mee. Verder werkte de wedstrijd eigenlijk precies hetzelfde als in Nederland, alleen werd er niet echt streng gelet op valse starten (er was er het hele toernooi geen één namelijk) en het startsignaal was verschrikkelijk. Een electronisch startsignaal weliswaar, maar het klonk elke keer alsof het brandalarm heel kort aanging, echt heel vervelend.

Rond een uurtje of 12 was het 1e deel afgelopen en gingen we naar ‘huis’ om te eten en daarna te slapen. Toen ik wakker werd lag er op mijn tas een klein zelfgemaakt cadeautje van mijn 3daagse gastzusje Renata met daarbij de tekst; ‘for you!!’ Superlief! Rond 4u gingen we weer naar het zwembad en daar moesten we per team binnen komen lopen en werd er verteld waar we vandaan kwamen en met hoeveel zwemmers etc., een soort officiële opening. Nadat de sportminister van de provincie Santa Cruz (waar Rio Gallegos ligt) een praatje had gehouden begonnen we met deel 2 van het toernooi. Dit keer moest ik 200m pecho (schoolslag) en 100m libre (vrije slag) en nog een keer 100m libre in de 4x100m libre estafette.

Rond negenen was deel 2 afgelopen en toen hebben we ons snel omgekleed en zijn we naar huis gegaan. Daar hebben we onze zwemspullen gedumpt en toen zijn we doorgereden naar de school van Victoria en Ligia, omdat Victoria die avond meedeed aan de ‘elección de la reina’, een soort missverkiezing. Alle deelnemers moesten eerst een rondje over de catwalk maken in pyamas en daarna in avondkleding. Uiteindelijk heeft Victoria niet de hoofdprijs gewonnen ‘Reina 2012’ maar wel de titel ‘Miss Elegancia 2012’. Tegen de tijd dat het afgelopen was, was het alweer half 2, dus we gingen snel naar huis om pizza te eten en daarna snel naar bed te gaan, omdat de wekker zondag alweer om 7u zou gaan.

Zondagochtend zwommen we het derde en laatste deel van het toernooi. Voor mij stonden de 100m espalda (rugslag) en de 50m libre op het programma. Na afloop van deel 3 zijn we met alle teams gaan lunchen en was er een prijsuitreiking, we zijn met het team netjes 4e geworden! Daarna was het tijd om afscheid te nemen van m’n 3daagse gastgezin en weer richting Rio Grande te vertrekken, waar we rond 11u ’s avonds aankwamen.

Al met al was het echt een ontzettend leuk weekend, hoewel we veel moesten reizen en het heel vermoeiend was, had ik het voor geen goud willen missen. Het zwemteam hier is echt superleuk (net als in Nederland natuurlijk ;) ) en het was echt enorm gezellig in de bus en tijdens de wedstrijd. Dus ik hoop dat er nog vele zwemtoernooien gaan volgen! :)

Besitos y abrazos!

• 11 September 2012 - 17:25

Elise Herrebrugh:

Wat een belevenis zo'n zwemwedstrijd. Dat zou net zoiets zijn als een zwemwedstrijd hier ergens in Zuid Frankrijk! Kunnen we ons toch niet voorstellen!

• 11 September 2012 - 18:45

Ilse:

Super leuk en uitgebreid verhaal is.
    Je hebt wel vet veel gezwommen in dat weekend, igg een voordeel in vergelijking met Nederland dat er geen valse starts zijn, misschien kun je de scheidsrechters hier wat leren als je terug bent:) En wat schattig van dat meisje, echt lief! Heb je snel weer een toernooi?
    Geniet ervan, want het klinkt allemaal geweldig!
    xxxx liefs Ils

• 11 September 2012 - 19:13

Gert-jan (YFU):

Wat een leuke belevenis, er gaan er nog veel volgen denk ik
    veel plezier

• 11 September 2012 - 19:13

Miba:

Dit klinkt weer superleuk - en ook een heel lief gastgezin! Goed gedaan van je team ^^

• 12 September 2012 - 08:46

Papa:

Hai Issie, Super leuk allemaal! Misschien kan je wat regelen voor ons jaarlijkse zwemkamp met De Meerkoeten!!! hahahaha
    xxx Geniet.
    Pap

groetjes van opa, oma en Leandra die hier naast me zit :).

hoi Ismay, ik wil graag een schoolfoto zien doe maar gewoon via de mail of facebook, en oma wil hem ook graag zien dus doe ook maar voor haar via de mail of facebook.

• 12 September 2012 - 14:30

Oma :

sorry, Leandra was zo snel met drukken
    omdat ze dacht dat het de eerste en tweede keer mislukte
    domoor he!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 12 September 2012 - 16:02

Mama:

Wauw, Issie.

Wat een schrijftalent heb je. Supergoed beschreven, en goud waard voor later. Goed hoor, die 7 medailles (brons en zilver). Daar mag je zeker trots op zijn.
    Door dit soort reisavonturen zie je meteen veel van het land (al is het veel van hetzelfde), geniet ervan. Ook leuk om ander mensen/gastgezinnen te ontmoeten, uit verschillende plaatsen.
    Heel veel plezier verder, ik ben benieuwd naar het volgende verslag!

Lieve groetjes, mama

• 12 September 2012 - 18:27

Judith:

Hoi Ismay,
    Leuk om te lezen wat je allemaal weer hebt ervaren. Zelfs een zwemwedstrijd is al een hele ervaring op zich. De mensen zijn daar allemaal wel heel hartelijk, je wordt overal zo leuk ontvangen.
    Geniet ervan.

Groetjes Judith

• 14 September 2012 - 09:07

Sandra:

Hola Ismay , lees net alle verhalen ,nou lekker druk hè .

Geniet ervan en wij letten wel op je ouders!!! Dikke kus