Tolhuin, Ushuaia en Punta Arenas! - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu Tolhuin, Ushuaia en Punta Arenas! - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Ismay Cohen - WaarBenJij.nu

Tolhuin, Ushuaia en Punta Arenas!

Blijf op de hoogte en volg Ismay

09 Oktober 2012 | Chili, Punta Arenas


Het is alweer een tijdje geleden, dus leek me weer tijd voor een verslagje. Er zijn in de tussentijd veel leuke dingen gebeurd, maar die kan ik hier niet allemaal gaan beschrijven uiteraard. Wat ik wel wil schrijven is een verslagje over 2 reisjes die ik de afgelopen weekenden heb gemaakt. 2 weekenden gelden ben ik namelijk met het zwemteam naar Ushuaia geweest, de meest zuidelijke stad ter wereld! Ushuaia is hier zo’n 3 uurtjes vandaan. Eerst passeerden we Tolhuin, een klein dorpje (zo’n 5000 inw geloof ik), wat in het weekend een ontmoetingsplaats is voor mensen uit Rio Grande en Ushuaia en waar ze heerlijke facturas (allerlei verschillende zoete versnaperingen) verkopen en waar we dus even een tussenstop hebben gemaakt om wat lekkers te kopen. Toen zijn we verder gereden naar Ushuaia. De stad ligt tussen de zee en de bergen in (waar ook veel gewintersport wordt). De stad zelf is niet zo heel mooi, ongeveer hetzelfde als Rio Grande, maar de ligging en omgeving zijn echt prachtig. En wie kan nou zeggen dat ie in de meest zuidelijke stad ter wereld is geweest? :)
Ik dacht dat we een wedstrijd zouden hebben, maar eenmaal daar bleek dat we alleen gingen om mee te trainen met het team van Ushuaia. We hebben dus 2 uur getraind, zijn vervolgens gaan lunchen, hebben een soort van teambuildingachtige spelletjes gedaan en zijn toen de bus weer ingegaan om weer 3 uur terug te rijden. Ondanks de enorme reistijd was het wel heel leuk om mee te gaan!

Vorig weekend ben ik met mijn gastouders naar Punta Arenas geweest; een stad in Chile. Zondagochtend vertrokken we vroeg omdat het best een lange rit is; we moesten eerst zo’n 2,5 uur rijden om vervolgens 20min met de boot (dezelfde als toen ik naar Rio Gallegos ging) te gaan en vervolgens weer zo’n 2,5 uur te rijden. Ondertussen moesten we ook nog de grenzen oversteken, dus dat nam ook nog tijd in beslag. De rit was lang aldus en wederom reden we het grootste deel door een bruinachtige vlakte met af en toe wat heuvels en bergjes en hier en daar een struikje. Maar de overheersende kleur is toch wel echt bruin. Dus dan is het een mooie afwisseling als je in een klein meertje opeens een groep prachtige felgekleurde roze/oranje flamencos ziet staan. Ik wist eigenlijk niet eens dat die hier ook leefden. Uiteindelijk zijn we dus ’s middags aangekomen in Punta Arenas en hebben we even wat gegeten en hebben we wat geshopt. Eigenlijk hebben we het hele weekend vooral geshopt, omdat alles hier veel goedkoper schijnt te zijn en er in Rio Grande überhaupt niet echt een winkelcentrum is. Dus vandaar. Maar ondanks dat heb ik wel heel veel van de stad gezien. We hebben namelijk de hele stad doorgereden om dingen te kopen en m’n gastouders moesten nog wat andere dingen regelen, dus we zijn de hele tijd met de auto onderweg geweest met een aantal tussenstops bij monumenten en andere ‘must-sees’. Sowieso doen ze hier bijna alles met de auto, omdat er geen fietspaden zijn en de afstanden zodanig groot zijn, daarnaast is het ook nog eens heel koud, dus dan is het met de auto altijd fijner natuurlijk. Het is een mooie stad, mooier dan Rio Grande en ook een stuk groener. We sliepen in een heel mooi hotel aan de kust, met uitzicht over zee dus, en een badkamer met massagedouche :) heel fijn!
Dinsdagochtend zijn we weer teruggegaan richting Rio Grande, ditmaal echter via een andere route. We zijn eerst zo’n 2,5 uur met de boot gegaan en hebben toen nog ongeveer 4 uur gereden. De route liep grotendeels langs de kust en door een heuvelachtig landschap. We kwamen heel veel guanacos tegen, dat zijn een soort zandkleurige lama-achtige kamelen (maar dan zonder bulten). Net iets groter dan een lama, net iets kleiner dan een kameel. Toen we bij de grensovergang leken er nog even problemen te zijn met mijn visum; ze hebben er werkelijk waar een kwartier naar gekeken, allerlei dingen in de computer ingevoerd en een aantal keer gevraagd of ik de plaatsnaam van de Argentijnse ambassade wilde oplezen omdat ze er maar niets van snapten(‘’s-gravenhage’, ‘como?’, ‘’s-gravenhage’, ‘sjrafe como?’, ‘La Haya’, ‘aaaaah La Haya!!’). Maar uiteindelijk is alles goed gekomen en mocht ik Argentinië gelukkig weer ingaan.

Nou dat was het tot zover! Aankomend weekend ga ik waarschijnlijk de zaterdag en zondag naar Ushuaia :) en maandag (de 15e) vertrek ik voor 2 weekjes met mijn gastmoeder naar Córdoba, in het noorden (lekkerrr warm!!!). Mijn gastzus studeert daar, dus die ga ik dan ook ontmoeten. Heb er zin in!

  • 09 Oktober 2012 - 18:15

    Gert-jan (YFU):

    ahhhhh wat leuk allemaal, ik ben best wel jaloers!

  • 09 Oktober 2012 - 22:56

    Opa En Oma Amsterdam:

    Ja, toe maar, dat reist wat af, mooi he, Ismay? Heerlijk die verslagen van jou te lezen, wat een belevenissen allemaal, geniet er maar van. Wat een fijn vooruitzicht dat je nog met vakantie gaat naar Chili, niet te geloven. Hoe gaat het met je Spaans? Kun je het al een beetje volgen? Wij kijken nu al weer uit naar je volgende verslag(en) en wensen je intussen veel liefs toe, groetjes en xxx opa en oma Amsterdam

  • 10 Oktober 2012 - 08:53

    Mama:

    Hoi Issie,

    wat leest dat toch weer lekker!!!We waren natuurlijk al op de hoogte, maarzoals jij het kan beschrijven, fantastisch. Ik hoor het je zeggen!
    Groetjes, mama

  • 10 Oktober 2012 - 10:02

    Tante Francis:

    Hoi Ismay,

    Lees net weer een leuk verslag van je, bijzonder hoor waar jij allemaal komt!

    (Maar komt er ook nog wat terecht van studeren...?)

    We waren afgelopen vrijdag bij de verjaardag van je ouders, was weer ouderwets gezellig. Ik heb even gedacht dat we je dan misschien via Skype zouden zien, maar dat is er even niet van gekomen.

    Ik zal binnenkort eens kijken of het bij ons lukt.

    Heel veel plezier en geniet van de warmte in Cordoba!

    See you,
    Tante Francis en de groetjes hier uit Hillegom.


  • 10 Oktober 2012 - 11:43

    Oma En Opa De Reuver:

    Hollo Ismay

    als ik dit zo lees wat jij allemaal doet , dan denk ik zo van
    wanneer zit jij op school ?

    Het is wel heel leuk om dit alles te lezen, en dat je er zo van geniet
    wij genieten er ook van
    Lekker even op vacantie naar de zon.

    wij hebben het ook nog tegoed.

    veel plezier en de groetjes van ons.
    en een dikke knuffel.
    Opa en Oma Abcoude

  • 10 Oktober 2012 - 11:48

    Opa En Oma Dereuver:

    Ook nog even de foto's bekeken ,
    van het schooluniform
    maar valt alles mee toch?

  • 12 Oktober 2012 - 15:27

    Papa:

    Hai Issie,
    leuk om weer te lezen! Volgens mij heb je het wel naar je zin ;-)
    Geniet, geniet, geniet!!
    xxx
    papa

  • 12 Oktober 2012 - 18:05

    Dian:

    Koten geniet er van , klink allemaal super leuk :)

    Xx dian en moortje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ismay

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 13471

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 30 November -0001

Argentinie (collegeyear met YFU)

Landen bezocht: